Gabungan Mahasiswa Bantah E-Voting (BANTAH)

December 21, 2009

Forum BANTAH diUgut.

Gabungan Mahasiswa Bantah E-voting (BANTAH) dilaporkan telah menerima pelbagai ugutan ekoran penganjuran mereka tentang forum terbuka membongkar sistem e-undi & demokrasi kampus.

Ugutan yang diterima berbentuk SMS daripada nombor yang tidak dikenali kesemuanya berbaur ugutan yang mahukan BANTAH menghentikan penganjuran forum tersebut awal tahun baru nanti.

Dimaklumakan SMS ugutan tersebut diterima Pengerusi BANTAH , Aizat Salleh dan jurucakap , Shafie Hashim . Mereka tidak akan teragak-agak membawa kes ini kepada polis dalam masa terdekat sekiranya perkara ini masih berlarutan kepada jurucakap yang lain ,kerana tindakkan tersebut mengganggu konsentrasi mereka seharian.

Sehubungan itu, dimaklumkan juga terdapat beberapa kumpulan tertentu di kampus yang mahu membuat “kacau” semasa forum berkenaan berlansung.

Forum terbuka E-undi & demokrasi Kampus akan dilaksanakan awal januari hadapan bertujuan memberikan input yang sebenar tentang perlaksanaan sistem pengundian baru dalam PRK akan datang.

Anjuran forum tersebut merupakan inisiatif MPMUM menerusi task force Khas (BANTAH) yang di pengerusikan Aizat Salleh , khusus bagi memantau perkara ini . Perkara ini selari dengan salah satu tema badan induk mahasiswa itu yang mahu membentuk budaya intelektual dan menyuburkan semangat demokrasi dalam Kampus.

Gerakan BANTAH telah bermula di UM dan telah pun bergerak ke kampus-kampus yang lain juga telah mendapat sokongan daripada 18 buah NGO dan pertubuhan pelajar di Malaysia.

BANTAH menuntut agar sistem E-undi tidak dilaksanakan dalam PRK kampus akan datang kerana didakwa mempunyai unsur penipuan dan tidak menjamin ketelusan serta mematikan semangat roh demokrasi kampus.

0 comments:

Post a Comment

 
Gabungan Mahasiswa Bantah E-Voting. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.