Gabungan Mahasiswa Bantah E-Voting (BANTAH)

December 18, 2009

E-Undi tetap dilaksanakan di UM!!!


Pengarah Pusat Teknologi Maklumat, Dr David Asirvatham, semalam menyatakan pembangunan sistem e-undi untuk digunakan di dalam Pilihan Raya Kampus (PRK) akan datang ini sudah hampir 60 peratus siap.

Beliau menyatakan demikian, selepas menghadiri mesyuarat kali kedua Jawatankuasa Induk Pemilihan MPMUM di Bilik Court, bangunan Canselori, Universiti Malaya. Turut hadir dalam mesyuarat tersebut adalah pengerusinya, Datuk Dr Azarae Idris serta wakil-wakil daripada fakulti dan kolej kediaman. MPMUM yang diwakili Mohd Aizat, Benjamin dan Nurul Fitrah turut dijemput dalam mesyuarat itu.

Namun, katanya beliau dan pasukannya masih lagi meneliti sistem itu dan dalam proses penambah-baikan serta menerima cadangan-cadangan daripada pelbagai pihak.

Sistem itu juga ujarnya akan memudahkan proses pembuangan undi serta penjumlahan undi, dan dijangka keputusan akan diketahui sejurus daripada proses mengundi selesai.

Pengerusi jawatankuasa pemilihan MPM, Datuk Azarae Idris pula menyatakan tidak ramai mahasiswa yang mengambil bahagian dalam siri roadshow penerangan berkenaan sistem baru itu.

“Stress test yang dilakukan di kolej sembilan dan di beberapa fakulti baru-baru ini, hanya dihadiri tidak sampai 10 peratus” katanya.

Tambahnya lagi, “Itu (Stress test) adalah bagi memberi gambaran kepada mahasiswa tentang situasi sebenar pemilihan MPM kelak dengan menggunakan sistem e-undi”

Walaubagaimanapun, katanya, jawatankuasa tersebut akan mengadakan semula taklimat proses pemilihan melalui e-undi pada 6 Januari depan di Dewan Tunku Canselor. Dijangka akan ramai mahasiswa akan menghadiri taklimat ini.

Sistem pengundian secara e-undi mula diperkenalkan setelah mendapat arahan daripada Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) sesi ini. Antara kampus yang sudah menjalankan sistem ini adalah UUM, UPM, UPSI dan UIAM.

Namun, ia mendapat tentangan beberapa kumpulan mahasiswa yang meragui ketelusannya. Terbaru di Universiti Malaya sendiri melalui gabungan mahasiswa bantah e-undi (BANTAH). Atas desakan itu, pihak HEPA universiti diminta mengkaji semula perlaksanaanya.

0 comments:

Post a Comment

 
Gabungan Mahasiswa Bantah E-Voting. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.