Gabungan Mahasiswa Bantah E-Voting (BANTAH)

December 17, 2009

“Perlu tubuh suruhanjaya, Ghauth dan 2 David perlu disiasat”



Perlu ditubuhkan suruhanjaya bebas bagi menyiasat Prof. Dr. Ghauth Jasmon, Dr David Ngo Chek Leng dan Dr David Asirvatham. Itu pendirian Gerakan Mahasiswa Bantah E-Undi (BANTAH) berhubung dakwaan isu kronisme dan perlantikan “tender tertutup” dalam pentadbiran universiti berkenaan.

Ghauth yang merupakan Naib Canselor universiti berkenaan semalam didakwa mengamalkan kronisme dan perlantikan “tender tertutup” terhadap dua individu iaitu Dr David Ngo Chek Leng dan Dr David Asirvatham masing-masing kini menjawat jawatan sebagai Profesor dan Dekan Fakulti Sains Komputer dan Teknologi Maklumat (FSKTM) dan Pengarah Pusat Teknologi Maklumat (PTM).

Dr David Ngo Chek Leng didakwa tidak lulus kelayakan minimum iaitu kepujian dalam Bahasa Malaysia di peringkat SPM/MCE atau kelulusan yang selayaknya sebagaimana dalam Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 20 Tahun 2008.

Manakala Dr. David Asirvatham (foto kanan) daripada Universiti Multimedia (MMU) sebagai Pengarah Pusat Teknologi Maklumat (PTM) tanpa “melalui proses temuduga atau prosedur seperti pegawai biasa”.

BANTAH melalui pengerusinya, Mohd Aizat Salleh tidak menolak perlantikan dua individu berkenaan ada hubunga kait dengan Sistem Pengundian Elektronik (E-Voting) yang akan dijalankan pada semester hadapan dalam Pilihanraya Kampus.

“Menguasai PTM (Pusat Tekonologi Maklumat UM) dan membawa masuk secara “tender tertutup” seorang “pakar” sebagai dekan di fakulti FSKTM (Fakulti Sains Komputer dan Teknologi Maklumat), pada pandangan saya sudah cukup untuk menguasai seluruh sistem E-Voting, malah “selesa” untuk melakukan penyelewengan,” ujar beliau semalam di parlimen.

Beliau juga yang merupakan Exco Majlis Perwakilan Mahasiswa Universiti Malaya (MPMUM) memohon Ghauth, Ngo Chek Leng dan Asirvatham melepaskan jawatan mereka sementara secara professional bagi member laluan siasat terhadap dakwaan dapat dijalankan.

Terdahulu, Ghauth mengakui ketelusan E-Voting dihadapan exco MPMUM berkenaan dengan pendirian “Kami dapati sistem itu (E-Voting) dijalankan dengan telus di MMU, saya kenal lama dan saya percaya 100% pada Dr David (Asirvatham)”.

http://www.youtube.com/watch?v=BnH1MmoyXYA

1 comments:

Anonymous said...

masih berfungsikah BANTAH???

Post a Comment

 
Gabungan Mahasiswa Bantah E-Voting. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.